Let’s travel together.
you can look here xxxbest.net playful student. chica mexicana se deja seducir. https://moonlightsex.pro arab old man fuck anything to help the poor. cuckold love jerking off.www.letmefap.net some product testing company ought to hire katy ca.

5 Tempat Bersejarah Di Perak

0 973

Mungkin ramai yang belum tau lagi tentang sejarah asal usul nama Perak yang kaya dengan tempat bersejarah ni.

Dikatakan, nama Perak ni diberikan berdasarkan sejarah kawasan ini yang merupakan tempat perusahaan timah.

Disebabkan warna timah tu berwarna perak, maka tempat tu dinamakan sempena warna tersebut.

Selain terkenal sebagai negeri yang cantik dan luas pemandangannya, negeri Perak juga dikunjungi mereka yang sukakan sejarah.

Jom kita lihat tempat-tempat bersejarah yang korang boleh lawati di negeri Perak ini.

Kandungan

Senarai 5 Tempat Bersejarah di Perak

1- Galeri Arkeologi Lenggong

Sumber : sobriyaacob.com

Galeri ini pernah dikenali sebagai Muzium Arkeologi Lenggong. Ianya terletak di sebuah kawasan yang merupakan bekas ladang kelapa sawit di Kampung Kota Tampan, Mukim Temelong, Lenggong.

Luas keseluruhan kawasan ini kira-kira seluas 8.16 ekar dan yang telah dibangunkan seluas 2 ekar dengan 2 blok bangunan yang mempunyai 2 Galeri Pameran, Pejabat, Bilik Audio Visual, Bilik Mesyuarat dan Bilik Penyelidikan.

Untuk pengetahuan korang, tarikan utama di galeri ini semestinya Orang Perak atau Perak Man. Perak Man  ini hidup di Lenggong sekitar 11,000 tahun dahulu.

Kerangka Perak Man adalah satu daripada kerangka purba paling lengkap pernah ditemui di luar Afrika.

Nak tengok replika Perak Man? Korang boleh ke ruang pameran dalam replika Gua Gunung Runtuh di mana dia ditemui sekumpulan penyelidik dari Universiti Sains Malaysia (USM) pada tahun 1990.

Galeri ini mempunyai 2 tingkat. Di  tingkat bawah banyak mempamerkan artifak-artifak yang ditemui di Lembah Lenggong seperti batu, tembikar,perkakasan harian dan sebagainya.

Manakala  di tingkat atas pula lebih menumpukan   penerangan mengenai Lembah Lenggong selaku Tapak Warisan Dunia yang telah diiktiraf oleh UNESCO.

Di belakang galeri pula terdapat menara tinjau. 

Dari menara setinggi empat tingkat ini korang boleh nampak kawasan sekeliling termasuk Sungai Perak dan pokok kelapa sawit yang menghijau mengelilingi kawasan galeri.

Baca juga tentang pelbagai tempat menarik di Perak di sini

2- Istana Kenangan, Kuala Kangsar

Siapa sahaja yang tak tahu tentang Istana Kenangan atau Istana Kota Lama yang terletak di Kuala Kangsar, Perak.

Ianya merupakan sebuah istana di Kuala Kangsar, Perak, Malaysia. Dibina pada tahun 1887, ia adalah Istana Raja Perak yang pertama dan digunakan sebagai istana rasmi sehingga tahun 1917.

Ia kemudian menjadi tempat persinggahan keluarga raja-raja Perak.

Istana Kenangan yang merupakan contoh kerja tangan orang Melayu di zaman silam ini dikenali dengan arsitektur Victorian yang unik dan merupakan salah satu daripada beberapa buah bangunan kolonial yang masih kekal di Malaysia.

Istana ini dibina pada tahun 1926 untuk Sultan Iskandar Syah oleh seorang tukang kayu Melayu yang bernama Encik Sepian.

Disebabkan lokasinya yang terletak berdekatan dengan lembah, istana ini juga dikenali sebagai Istana Lembah.

3- Pokok Getah Tertua di Kuala Kangsar

Bagi korang yang belum tahu, pokok getah adalah salah satu produk penting yang dihasilkan di Kuala Kangsar dan sekitar Perak, Malaysia.

Banyak pokok getah yang di tanam di kawasan ini dan dipercayai ada yang berusia lebih dari 100 tahun.

Jadi bagi mengekalkan nilai sejarah yang sangat bermakna kepada negeri Perak, pemerintah setempat telah mengambil inisiatif untuk menjaga dan memelihara pokok-pokok getah yang ada di kawasan ini sebagai sebahagian daripada usaha untuk memelihara warisan budaya dan sejarah negara.

Banyak program pemeliharaan yang dijalankan oleh pihak berwajib dan juga oleh komuniti setempat untuk mengekalkan pokok-pokok getah yang bersejarah di kawasan ini.

Homestay menarik di Perak siap ada private pool lagi. Tengok kat sini

4- Galeri Sultan Azlan Shah

The Sultan Azlan Shah Gallery

Galeri Sultan Azlan Shah, atau Galeri Sultan Azlan Shah Museum, adalah sebuah galeri yang terletak di Ipoh, Perak, Malaysia.

Galeri ini dibuka pada tahun 2014 dan menyimpan koleksi yang dikumpulkan oleh Sultan Azlan Shah, yang merupakan Raja Perak yang ke-9 dan juga bekas Yang di-Pertuan Agong Malaysia.

Koleksi tersebut termasuklah seni, arkeologi, sejarah dan budaya Malaysia, serta koleksi pribadi Sultan Azlan Shah.

Galeri ini juga menyediakan ruang untuk pameran sementara dan aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan seni dan budaya. Galeri ini dianggap sebagai salah satu tempat penting untuk mengenali sejarah dan budaya Malaysia.

5- Kellie’s Castle – Tempat bersejarah di Perak

The Mystery of Kellie's Castle, a Haunting Ode to Love
Sumber : airasia.com

Korang pasti selalu dengar tentang Kellie Castle kan? Ianya merupakan sebuah rumah agam lama yang dibina oleh William Kellie Smith untuk isterinya pada 1915 sebagai lambang cinta sejatinya. Ianya dibina di Batu Gajah, Perak.

Bangunan ini dibina dengan gaya arsitektur Gothic dan mempunyai ciri-ciri unik seperti tangga yang dibuat dari marmar, cermin dan kaca yang diimport dari Perancis dan Inggeris, dan juga lukisan dinding yang menceritakan kisah keluarga Smith.

Meslkipun begitu, ianya tidak pernah selesai dibina dan ditinggalkan begitu saja kerana William Kellie Smith meninggal dunia pada tahun 1926.

Bangunan ini kini dijadikan sebagai tempat lawatan dan menjadi satu daripada tarikan pelancong yang popular di Perak, Malaysia.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

go to these guys https://chicasenred.me
www.sextophd.net