9 Tempat Bersejarah Di Terengganu Yang Jadi Tumpuan Ramai

Tempat bersejarah di Terengganu yang kami bawakan kali ini pasti menarik perhatian pencinta-pencinta alam dan sejarah.

Negeri Terengganu Darul Iman terkenal sebagai sangat salah satu negeri dan destinasi pelancongan yang wajib dilawati di Malaysia. Negeri cantik ini terletak di pantai timur Semenanjung Malaysia mengadap Laut China Selatan. 

Selain kaya dengan hasil laut, pulau-pulau tropika yang dikelilingi perairan yang jernih, pantai berpasir halus, flora dan fauna yang masih terpelihara selain memiliki bangunan yang cantik, ia juga kaya dengan warisan tradisional dan tempat bersejarah di Terengganu.

Kandungan

Senarai Tempat Bersejarah Di Terengganu

Dalam artikel kali ini, kami bawakan untuk korang yang berminat menerokai tempat-tempat yang penuh dengan cerita sejarah di negeri Terengganu. Jom kita teroka satu persatu.

1. Istana Maziah

Sumber : JomJalan

Istana ini dibina pada tahun 1897 bagi menggantikan Istana Hijau yang terbakar ketika Perang Dunia yang ke-2.

Kini, usianya telah mencecah lebih dari 100 tahun.

Lokasi Istana Maziah ini terletak di Kuala Terengganu dan berhadapan dengan muara Sungai Terengganu. Istana yang masih utuh dan kukuh ini merupakan lambang kemegahan institusi kesultanan negeri Terengganu.

Jikakorang ke sini, korang boleh melihat keindahan istana ini yang dibina dengan senibina Perancis. Pernah menjadi kediaman rasmi pemerintah negeri terdahulu, kini ianya digunakan khas untuk upacara rasmi atau majlis keraian negeri.

2. Muzium Terengganu

Sumber : tripadvisor

Kalau korang nak tahu, Muzium Terengganu ini merupakan muzium yang terbesar di Asia Tenggara dengan keluasan 27 hektar. Penduduk tempatan menggelar muzium ini sebagai Muzium Losong. Ianya dibina berdasarkan senibina rumah tradisional Terengganu atau lebih tepat lagi Rumah Tele atau Rumah Tiang.

Terdapat lebih 10 galeri yang berbeza di muzium ini seperti Galeri Islam, Galeri DiRaja, Galeri Kraftangan, Galeri Textile, Galeri Alamsemulajadi, Galeri Petroleum dan beberapa lagi galeri lain.

Muzium Negeri Terengganu ini memiliki 5 bahagian berbeza iaitu Muzium Utama, Muzium Maritim, Muzium Perikanan, empat rumah tradisional Terengganu dan Taman Botani dan herba.

Selain itu, terdapat juga koleksi bot tradisional Terengganu yang dibina pada kurun ke 18 dahulu semasa era kegemilangan kesultanan Terengganu.

3. Bukit Kledang

Sumber : Facebook

Antara tapak awal sejarah kesultanan Melayu Terengganu ialah Bukit Keledang. Bukit ini pernah menjadi pusat pemerintahan Sultan Terengganu yang pertama iaitu Sultan Zainal Abidin. Dikatakan baginda Sultan pernah membina istana di Bukit Keledang ini yang dahulunya dikenali sebagai Kota Lama.

Bukit kecil yang terletak di pinggir Bandar Kuala Terengganu ini menjadi ikon pelancongan baru negeri Terengganu apabila Jabatan Warisan Negara mewartakannya sebagai salah satu tapak warisan bersejarah.

Dahulunya tempat ini pernah menjadi pengkalan bagi pedagang untuk memunggah hasil dari Hulu Sungai Terengganu pada abad ke-18. Terdapat juga beberapa pusara lama di atas bukit ini yang dipercayai merupakan Makam DiRaja pemerintah awal Terengganu.

4. Pura Tanjung Sabtu

Sumber : Utusan Borneo

Jika korang berminat untuk melihat koleksi rumah-rumah Melayu tradisional Terengganu, datanglah ke Pura Tanjung Sabtu. Pura Tanjung Sabtu juga dikenali sebagai Istana Tanjung Sabtu yang merupakan sebuah kompleks rumah-rumah tradisional Melayu Terengganu dan istana yang berusia 100 hingga 200 tahun.

Menurut info, rumah-rumah lama ini diambil dari beberapa kampung dan mula dipasang semula pada tahun 1992 di Kampung Tanjung Sabtu dan siap untuk menginap sebagai homestay pada tahun 1995.

Namun begitu, kompleks rumah-rumah lama ini semakin terbiar dan memerlukan baik pulih semula.

5. Terowong Bukit Tebuk : Tempat Bersejarah Di Terengganu

Sumber : site123

Terletak di Kampung Nibong Kubur daerah Dungun, Bukit Tebuk cukup terkenal di kalangan penduduk negeri Terengganu khususnya penduduk daerah Dungun. Ianya merupakan salah satu tempat bersejarah di Terengganu yang amat terkenal. 

Menurut sejarah, bukit ini telah ditebuk pada tahun 1935 untuk dibuat terowong laluan kereta api untuk mengangkut bijih besi pada suatu masa dahulu. Kerana itulah ianya dikenali sebagai Terowong Bukit Tebuk.

Menurut maklumat, laluan kereta api ini telah dihentikan operasinya sekitar tahun 1970-an selepas lombing bijih besi di Bukit Besi ditutup.

Jangan lupa singgah di Pantai Penarek, port OOTD yang sangat cantik dan menarik

6. Batu Bersurat Terengganu

Sumber : Bukit Besi

Menurut sejarah, Batu Bersurat ini dijumpai di tepi Sungai Tara, Kampung Buloh, Kuala Berang di Daerah Hulu Terengganu pada tahun 1887.

Kalau korang nak tahu, pada Batu Bersurat ini terdapat tulisan jawi bertarikh 702 hijrah yang ditulis di atasnya. Terdapat juga maklumat tentang Islam sebagai agama rasmi dan hukum-hakam Islam berkaitan perbuatan maksiat dan hukuman yang akan dikenakan mengikut taraf seseorang beserta dengan kenyataan-kenyataan palsu ada ditulis pada batu itu.

7. Istana Tengku Long

Istana Tengku Long merupakan sebuah istana yang dibina pada tahun 1904 sebagai lambang cinta seorang suami kepada isterinya.

Tempat asal istana ini dibina di Kampung Raja, Besut berhampiran kira-kira 30.48 meter di pinggir Sungai Besut. Kemudian ianya didirikan semula oleh pihak Muzium Negeri sebagai bahan sejarah untuk generasi akan datang.

Dengan keluasan seluas 27.43 meter x 21.34 meter, istana ini cukup indah sekali dengan ukiran halus yang terdapat di dindingnya.

8. Tempat Bersejarah Di Terengganu ; Kota Lama Duyong

Sumber : tripadvisor

Satu lagi tempat bersejarah di Terengganu yang mempunyai keunikan tersendiri. Ianya terletak di Pulau Duyong Kecil dan dibina menggunakan batu bata dan kayu.

Senibina bangunan ini menggabungkan ciri-ciri tradisional, unsur-unsur British dan seni reka Islam.

Bagi mengekalkan nilai sejarah yang terdapat pada Kota Lama Duyong ini, kerajaan negeri telah mengambil inisiatif memperbaiki rumah ini dan menjadikannya muzium interaktif.

Terdapat pelbagai pameran artifak-artifak sejarah dan juga bukti awal kehadiran Islam di bumi Terengganu ini.

9. Masjid Abidin (Masjid Putih)

Sumber : Facebook

Sejarah awal masjid ini bermula pada tahun 1793 hingga 1808 apabila ianya mula dibina oleh Sultan Zainal Abidin II. Menurut cerita, dahulunya masjid ini dikenali dengan nama Masjid Putih atau Masjid Besar.

Masjid ini melalui beberapa siri dan proses penambahbaikan. Bermula pada tahun pemerintahan Sultan Umar, struktur masjid ini diganti dengan bangunan batu bata. Ianya kemudian diluaskan lagi oleh Tengku Panglima Besar yang menambah tiga tiang bulat dan tiga kubah.

Dikatakan keluasannya membolehkan 2,500 jemaah dimuatkan dalam satu masa yang sama. Dekorasi masjid ini juga begitu indah dan menwan mata yang memandang.

Begitulah senarai tempat-tempat bersejarah yang terdapat di negeri Terengganu Darul Iman. Sangat sesuai bagi mereka yang berminat dengan dunia sejarah tanah Melayu khasnya.

Comments (0)
Add Comment