Tempat Glamping Di Hulu Langat – Port Privasi Yang Ramai Tak Tahu

Sejak akhir-akhir ini, makin ramai rakyat Malaysia yang sukakan pelbagai aktiviti outdoor, antaranya glamping. Memandangkan sambutan orang ramai yang sangat menggalakkan terhadap aktiviti glamping, makin banyak tempat glamping yang tumbuh bagaikan cendawan.

Glamping adalah singkatan dari “glamorous camping” yang menggabungkan pengalaman berkemah dengan dilengkapi dengan pelbagai kemudahan dan keperluan.

Biasanya, glamping dilakukan di tempat-tempat yang cantik, indah dan alam semulajadi dengan kemudahan yang lebih mewah daripada berkemah biasa.

Antara yang makin terkenal di kalangan kaki glamping ialah Hammocks By The River.

Kandungan

Lokasi Tempat Glamping

Hammocks by The River terletak di Batu 14, Hulu Langat. Ianya boleh dikatakan sebuah pusat berkemah yang agak esklusif.

Tempat glamping milik orang persendirian ini dibina di sekeping tanah berdekatan tebing sungai. Sekitar tanah ini dikelilingi pokok-pokok yang menghijau, suasana sekelilingnya aman dengan bunyian air sungai dan burung-burung yang berkicau dan bersiulan.

Untuk korang warga kota yang dahagakan ketenangan setelah berhempas pulas mencari rezeki sepanjang minggu, sinilah antara tempat terbaik untuk korang habiskan hujung minggu yang berbaki. Dengan jarak perjalanan tak sampai 40 minit sahaja dari Kuala Lumpur, mudah sangat untuk korang sampai ke tempat ini sebenarnya.

Tarikan di tempat glamping

Menariknya di Hammocks By The River, ianya merupakan sebuah tempat glamping dengan konsep all-in. Maksudnya, korang sebagai pengunjung tak perlu bawa apa-apa peralatan untuk camping kerana semuanya telah tersedia di sini.

So, korang hanya perlu bawa diri dan kelengkapan persalinan dan keperluan diri sahaja.

Segala peralatan dan kemudahan untuk berkhemah telah disediakan dengan sebaik mungkin oleh pihak owner. Malah, khemah yang digunakan juga sangat cantik dan nampak bergaya.

Bagi menmbahkan lagi rasa selesa pengunjung yang datang berkhemah di sini, kipas mudah alih dan port USB turut disediakan. Begitu juga dengan perkakas untuk makan dan minum, semuanya tersedia untuk digunakan oleh korang yang bertamu di sini.

Hammocks By The River juga menyediakan 2 dapur berkongsi yang boleh digunakan sepanjang percutian anda di sini. Dapur yang serba lengkap ini memang sesuai dan memudahkan para campers yang ke sini dalam kumpulan yang besar. Malah, jika anda berkenalan dengan campers lain dan bercadang untuk masak bersama, juga dialu-alukan. Barulah kemeriahan terasa.

Untuk aktiviti penyediaan makanan dan masak memasak, tersedia 2 dapur kongsi yang boleh digunakan oleh para campers. Konsep kongsi dan terbuka yang dipraktikkan di sini secara tidak langsung boleh mewujudkan suasana meriah dan ceria sesama campers.

Oh ya, korang juga boleh berbarbeku. Pihak owner ada menyediakan batu bata dan korang boleh bina sendiri pit BBQ korang.

Tentang tandas dan bilik mandi pula, korang jangan risau tau sebab bilik air khas yang disediakan untuk campers adalah cukup bersih, selesa dan kemas. Tandas ini juga lengkap dengan pancuran air atau shower untuk korang mandi dengan selesa.

Kalau ada yang nak glamping di Cameron Highland boleh refer kat sini ye

Aktiviti di Tempat Glamping

Di sini juga ramai para campers yang mengambil kesempatan untuk meraikan hari-hari istimewa mereka seperti majlis hari jadi, ulang tahun dan sebagainya.

Selain itu, korang juga boleh lakukan pelbagai lagi aktiviti menarik di sini antaranya :

  • Memancing
  • Unggun Api 
  • Hiking
  • Memasak
  • Mandi Sungai

Pakej dan Harga

Hammocks by The River menawarkan 2 zon perkemahan yang boleh dipilih iaitu Riverside Campsite, yang terletak di tebing sungai atau Durian Campsite, yang terletak di dalam kebun durian. Paling best, kalau kena pada musim, korang bolehlah makan durian sekali!

Untuk harga pakej yang ada bermula dari harga RM140 seorang sehingga RM420 seorang.

Untuk menginap di tapak perkemahan glamping ini, korang boleh berhubung dengan mereka melalui Instagram atau Facebook mereka. Korang perlu buat tempahan awal kerana mereka tidak menerima sebarang tempahan melalui walk in tau!

Comments (0)
Add Comment