Nak Bercuti Di Singapura? 8 Tempat Menarik Wajib Kunjung

Bercuti di Singapura boleh jadi satu pengalaman yang menyeronokkan. Terutamanya jika korang tahu destinasi menarik untuk dituju.

Seperti mana yang kita tahu, Singapura merupakan sebuah negara yang maju dan moden. Kemodenan yang dimiliki bersama tarikan-tarikan yang unik dan memukau menjadikan Singapura satu destini bercuti yang popular di kalangan rakyat Malaysia.

Ramai yang gemar datang ke sini untuk bercuti sambil menikmati pengalaman di negara orang.

Jom tengok apa yang kami bawakan untuk korang tentang destinasi percutian kali ini, Singapura.

Kandungan

8 Tempat Bercuti Di Singapura

1- Universal Studio Singapore (USS)

Sumber : Tunehotels

Universal Studio Singapore ini memang menjadi tarikan yang sangat menarik di Singapura. Di Asia Tenggara, Universal Studio Singapore ini merupakan satu-satunya cawangan Universal Studio yang ada.

Untuk info, Universal Studio mempunyai 4 lagi cawangan lain iaitu di Hollywood, Jepun, Korea Selatan dan Florida. Jadi bagi rakyat Malaysia, USS ini adalah yang terdekat sekali dengan negara kita.

Sumber : klook

Kalau korang nak tahu, USS dibahagikan kepada 7 zon bertema iaitu Hollywood, Sci-Fi City, Madagascar, Far Far Away, The Lost World, Ancient Egypt dan New York.

Setiap zon ada pelbagai aktiviti dan permainan. Mengikut peringkat umur, permainan dan aktiviti yang ada direka khas agar ianya cukup menghiburkan bagi setiap pengunjung. Boleh feel kembali ke zaman kanak-kanak bila korang bermain di USS ini.

Tempat ini sangat luas, sehari mungkin tidak cukup untuk korang explore segala yang ada di sini. Berada di sini pasti akan jadi pengalaman manis yang tidak mungkin dilupakan.

Waktu Operasi 2022 : Khamis – Ahad  (12.00 pm – 7.00pm) | Isnin – Rabu (Tutup)

Tiket Masuk ke USS: Dewasa 13 Tahun Ke Atas S$76 (Anggaran RM240)| Kanak-kanak 4 – 12 Tahun S$56 (Anggaran RM190)

2- Marina Bay Sands

Sumber : hotels

Korang wajib melawat Marina Bay Sands jika ke Singapura. Boleh dikatakan infrastruktur ikonik yang dimilikinya sangat mempesona sesiapa sahaja yang melihat.

Dibangunkan oleh Las Vegas Sands dengan kos S$8 Billion, sejumlah kos yang cukup mahal sekali. Kawasan ini dilengkapi dengan hotel, pusat membeli-belah, 2 teater dan pelbagai lagi.

Untuk panorama yang cantik dan lebih memukau, korang digalakkan datang pada waktu malam. Sinaran lampu-lampunya bersama dengan pertunjukan cahaya laser menjadikan suasana cukup indah dan unik.

Ada pelbagai tarikan lain seperti Merlion, The Helix Bridge, ArtScience Museum, Singapore Flyer, The Promontory di sepanjang bay.

Korang juga boleh nampak pokok raksasa di Gardens by the Bay dari sini.

3- Singapore Gardens by the Bay

Sumber : melancong

Jika korang pergi ke Marina Bay Sands, korang akan nampak kawasan menghijau yang indah. Itulah dia keindahan Gardens by The Bay yang sentiasa menjadi tarikan para pelancong.

Bangunan yang unik berbentuk seperti cengkerang dan di dalamnya anda dapat merehatkan mata anda dengan kehijauan dan kecantikan flora. Terdapat 3 bahagian di Gardens by the Bay ini iaitu Bay Central Garden, Bay East Garden dan Bay South Garden.

Korang boleh bersiar-siar di taman ini sambil menikmati keindahan flora yang mempesonakan. Taman ini dibina khas bagi menghidupkan suasana di tengah bandar Singapura yang sibuk. Ubat bagi melepaskan diri dari kesibukan suasana bandar buat seketika.

Dua tempat yang paling menarik di taman ini ialah Cloud Forest and Flower Dome. Korang boleh saksikan air terjun indoor yang tertinggi di dunia di Cloud Forest. Di Flower Dome pula penuh dengan pelbagai flora yang cantik.

Terdapat pokok gergasi yang menempatkan laluan pejalan kaki terapung ataupun ‘skywalk’. Bersiar-siar di sini tiada caj yang dikenakan kecuali korang nak masuk ke rumah hike.

Taman ini dibuka dari 9 pagi hingga 11 malam.

4- Singapore Botanic Gardens

Sumber : dreamstime

Walaupun berada di Singapura yang penuh dengan bangunan-bangunan tinggi dan besar, masih wujud juga taman-taman hijau yang berupaya menyeimbangkan suasana nyaman di sini.

Salah satunya ialah Taman Botani Singapura. Terdapat pokok warisan dan jalan denai yang dikekalkan untuk memberi udara segar buat warga Singapura. Ini sekaligus dapat membantu melindungi spesies pokok matang di bandar moden ini.

Berada di bandar ini, kadang-kadang anda dapat merasakan seperti berada di dalam hutan konkrit, meskipun udaranya bersih dan nyaman,oleh itu, kewujudan kebun-kebun dan taman-taman bunga akan mengekalkan warisan liar Singapura ini untuk menyeimbangkannya.

Antara tarikan yang ada di taman ini ialah Taman Orkid Kebangsaan, eco-garden, eco-lake, taman bonsai, ukira-ukiran dan macam-macam lagi.

Sebelum ke Singapura, boleh juga lepak-lepak di tempat menarik di Johor

5- Bercuti di Singapura : Pulau Sentosa

Sumber : hotels

Pulau resort yang terkenal di Singapura ini merupkan tempat letaknya simbol negara Singapura iaitu Merlion.

Antara tarikan utama yang ada di Pulau Sentosa ini ialah Resorts World Sentosa, Tiger Sky Tower dan Butterfly & Insect Kingdom.

Di Resorts World Sentosa inilah lokasi di mana beradanya tarikan-tarikan hebat yang lain seperti Universal Studios Singapore, The Adventure Cove Waterpark, Maritime Experiential Museum, dan S.E.A. Aquarium.

Untuk pengetahuan korang, Singapore Aquarium S.E.A menempatkan lebih 100,000 jenis spesis haiwan akuatik. Ia merupakan akuarium terbesar dan tercanggih yang pernah dibina manusia!

6- Bercuti di Singapura & Melawat Arab Street

Sumber : adamanitravel

Di sini korang boleh jumpa dengan ramai peniaga di gerai-gerai kecil yang menjual barangan import dari Parsi seperti karpet, tekstil, batu permata dan beberapa kraftangan lain. Arab Street merupakan syurga beli belah bagi peminat barangan dari Timur Tengah.

Berjalan menyusuri Arab Street, korang akan jumpa Restoran Zam Zam yang berdekatan dengan Masjid Sultan. Di sekitar kawasan ini korang boleh nikmati makanan-makanan sedap Singapura seperti mee rebus, murtabak dan sebagainya.

7- Singapore Chapel dan Muzium Changi

Sumber : melancong

Ingin melihat kesan dan tinggalan Perang Dunia ke-2? Korang kena datang ke Chapel yang merupakan sebuah gereja kecil dan Muzium Changi yang banyak menyimpan cerita duka di zaman Jepun.

Terdapat surat-surat, gambar-gambar, lukisan-lukisan dan barang-barang peribadi yang kini menjadi bukti kepada kekejaman Jepun terhadap lebih daripada 50,000 orang awam dan tentera di Penjara Changi.

8- Singapore Zoo

Sumber : travelwithbender

Zoo Singapura ini antara tempat yang terbaik untuk dilawati jika korang datang bersama anak kecil terutamanya.

Haiwan-haiwan di sini dijaga rapi. Kawasan persekitaran zoo juga bersih dan selesa. Pelbagai tumbuhan yang ada menyerikan lagi habitat haiwan-haiwan di sini.

Sumber : trip

Saksikan orang utan yang bergayutan di atas pokok bersama anak-anaknya sambil menikmati enaknya pisang. Terdapat juga keluarga besar chimpanzee, kuda belang, meerkat, biawak omodo, tikus mondok, harimau putih, kanggaru, dan banyak lagi haiwan-haiwan lain.

Tarikan-tarikan lain seperti Night Safari, River Wonders dan Jurong Bird Park juga seakan melengkapkan suasana menarik di zoo ini.

Singapura ini nampak sahaja kecil, tapi tarikan yang ada padanya boleh dikatakan cukup banyak dan menarik. Tak rugi jika korang luangkan masa bercuti di Singapura. Jika bawa anak-anak, pasti diaorang pun turut gembira sama.

Comments (0)
Add Comment